Kategoriat
3D tulostaminen

Peleistä populaarikulttuuriin – pelihahmojen suunnittelu ja kehitys 

Ei ole lainkaan tavatonta, että kadulla vastaan astelee henkilö, jolla on t-paidassaan kuva hirviöitä hotkivasta Pac-Manista, putkimies Mariosta tai punainen – ja hyvin vihainen – Red-lintu. Vaatteiden ja asusteiden lisäksi suosittujen pelien oheistuotteisiin kuuluu monia muitakin tarvikkeita aina pehmoleluista, kynistä, vihkoista, lakanoista aina astioihin asti. 

Kenties suurin suosionosoitus, jonka peli- tai pelihahmo voi saada, on sille omistettu kokopitkä elokuva. Kunnian ovat saaneet muun muassa Super Mario Bros. (1993), Street Fighter (1994), Lara Croft: Tomb Raider – The Cradle of Life (2003), Final Fantasy VII: Advent Children (2005), Resident Evil: Retribution (2012), Warcraft (2016), Sonic the Hedgehog (2020) ja Super Mario Bros: The Movie (2022). Video- ja mobiilipeleistä tutut hahmot eivät kuitenkaan ole syntyneet kuuluisiksi, vaan niiden maine on kasvanut useampien vuosien kuluessa yhdessä pelin suosion kanssa.

Tuuria vai laskelmallista suunnittelua?

Pelisuunnittelu alkaa ideointiprosessista, jossa pelin tavoite ja budjetti määritetään. Työhön kuuluu ohjelmointia, 3D-mallintamista, tasosuunnittelua, pelien psykologiaa, tarinankerrontaa, mediatekniikkaa ja projektinhallintaa. Hahmosuunnittelu on vain yksi työvaihe muiden joukossa, eikä se yksin riitä määrittämään, kuinka myyty pelistä loppujen lopuksi tulee. 

Pelihahmot kuitenkin rakennetaan tarkoituksella aikaa kestäviksi, mieleenpainuviksi ja helposti muistettaviksi kokonaisuuksiksi. Muiden peliin liittyvien tuotteiden markkinoinnin lisäksi hahmon helppo tunnistettavuus auttaa pelaajia erottamaan samaan sarjaan kuuluvat pelit muusta tarjonnasta. Ilmiö on tuttu etenkin rahapelien parista, jossa kilpailu käy videopelejäkin kovempana. 

Lierihattuinen ja valkopartainen Kulta-Jaska eli kansainvälisesti Northern Jack tähdittää Veikkauksen Kulta-Jaska, Kulta-Jaska 2 ja Kulta-Jaska Megaways -pelejä. Lisäksi sarjasta tuttu vaaleakutrinen, vihreään villapaitaan sonnustanut Emma on saanut kaksi omaa peliä: Emma ja Emma – Majakan loiste. Suomalaisille suunnatuilla ulkomaalaisilla pelisivustoilla parrasvaloissa komeilevat puolestaan espanjalaisesta konkistaattorista inspiraatiota saanut Gonzo-hahmo ja nykyaikaisena Indiana Jonesina esiintyvä Rich Wilde. 

Peliyhtiö NetEnt hyödyntää Gonzon karismaa muun muassa Gonzo´s Quest, Gonzo´s Quest Megaways, Gonzo´s Gold -sloteissa ja Gonzo´s Quest Treasure Hunt -livepelissä yhdessä Evolutionin kanssa. Haarniskaan sonnustaneesta, lyhyenlännästä parrakkaasta miehestä on tullut rahapelaamisen symboli jopa siinä määrin, että useat nettikasinot käyttävät hahmoa sivuillaan muutenkin kuin pelien pikakuvakkeissa. Sama pätee Play´n GO:n rohkeaan Rich Wilde – seikkailijahahmoon, joka kasvot koristavat useita bonuskampanjoita Book of Deadin ja muiden samaan sarjaan kuuluvien slottien lisäksi.

Pelihahmojen työ sisäänheittäjinä

Tunnistettavuuden lisäksi pelihahmojen suunnittelussa haetaan kaupallistettavuutta. Esiintyyhän hahmo pelin maskottina ja sitä käytetään monenlaisessa markkinointimateriaalissa usein jo ennen varsinaista pelijulkaisua. Silloinkin, kun peli on ilmainen, hahmon tehtävä on toimia eräänlaisena houkutuslintuna ja sisäänheittäjänä. Kiinnostava hahmo herättää uteliaisuuden ja nostaa ostojen, latausten ja rekisteröitymisten määrää.

Pelkkä ulkoinen olemus – niin miellyttävä kuin se onkin – ei kuitenkaan riitä. Jotta pelihahmo erottuu joukosta aidosti, on sillä oltava myös uniikki persoonallisuus. Vaikka on vaikea ennustaa, millainen luonne vetoaa kunkin markkina-alueen yleisöön, kannattaa riski ottaa. Sekä rakastetut että vihatut hahmot iskevät tunteisiin ja vetävät yleisöä pelin pariin. Pelihahmon kurjin kohtalo on, että se jättää asiakaskunnan kylmäksi ja unohdetaan nopeasti. 

Pelihahmon luomisprosessi ja tekniikan tuomat mahdollisuudet

Vaikka erotuttavuus ja vetoavuus painavat vaakakupissa paljon, saavat monet pelihahmot alkunsa puujalkahuumorista tai puhtaasta sattumasta. Erilaisia vaihtoehtoja pallotellaan ja niistä valitaan laajan palautekierroksen päätteeksi yksi, jota lähdetään kehittämään pidemmälle. 

Huomioon otetaan:

  • Tarvittava 2D ja 3D-grafiikka
  • Käytössä olevat suunnittelu- ja animaatio-ohjelmat 
  • Väriharmoniaoppi
  • Hahmon rooli, taidot, liikkeet ja toiminta-asennot

Ensin suunnittelijoiden huomio on pelkässä pelihahmon ulkonäössä, ja vasta sitten on persoonan rakentamisen vuoro. Ohjelmoijat toimivat prosessissa ”järjen ääninä” ja muistuttavat, miten hahmoa on mahdollista kooditasolla muokata. Myös tietokoneiden ja etenkin mobiililaitteiden suorituskyky on otettava huomioon. Mitä yksityiskohtaisempi pelihahmo, sitä enemmän datavirtaa sen liikuttaminen tarvitsee.

Laitteet, ohjelmistot ja yhteydet kehittyvät koko ajan, mutta mahdollisimman suuren yleisön tavoittamiseksi pelihahmojen ulkoasu ja muu fantasiamaailma suunnitellaan siten, ettei pelin pyörittäminen viimeisimpiä laitteita. Pelinkehittäjillä on onneksi hihassaan monta kikkaa, joilla hahmo saadaan näyttämään monimutkaisemmalta kuin se todellisuudessa onkaan. Esimerkiksi Super Mario sai kirkkaansinisen haalarinsa paitansa siksi, että hahmo olisi helppo erottaa taustasta. Punainen lakki puolestaan vähensi huomattavasti animaattoreiden työmäärää, kun heidän ei tarvinnut tehdä ahkerasti hyppivälle hahmolle liikkeen mukana hulmuavia hiuksia.